Kedysi krásne a honosné mesto Sanctum sa otriasa v pekelných mukách. Pečate prastarého sarkofágu, ktorý väznil démona Malghazara sú prelomené. Démon z hlbín povstal a mstí sa mestu za svoje uväznenie. Z kráľa Yurika, ktorý démona svojou túžbou po moci a bohatstve oslobodil, neostal ani mastný fľak. Nájdu sa štyria odvážni dobrodruhovia, ktorí zachránia Sanctum, porazia Malghazara a pošlú ho tam, kam patrí?
V hre SANCTUM sa snažia 2 až 4 hráči poslať démona Malghazara späť do večných lovíšť. Hru vyhráva ten, komu sa to podarí a utŕži pritom najmenej zranení. Znie to jednoducho, však? Nechváľme však deň pred večerou.
Hráči reprezentujú dobrodruhov, z ktorých sú na výber štyria: Bojovník, Vyvrheľ, Tanečnica a Lovec (celkom slušná zmeska). Čarodejov s kúzlami by ste tu hľadali márne, hre to však vôbec nechýba. Už prvý pohľad na rozložené Sanctum vám napovie, že titul je v obrovskej miere inšpirovaný počítačovou hrou Diablo. Pre ľudí ako ja, ktorí pri Diablo strávili dlhé medové týždne, je to príjemné zistenie. Každý z dobrodruhov má vlastnú hráčsku dosku, kde vidí svoje vlastnosti a strom schopností. Záleží len na vás, ktoré schopnosti preferujete a ako ich skombinujete s ostatnou výbavou, ktorú počas hrania získate. Všetky schopnosti sa vám v priebehu jednej partie odomknúť nepodarí, preto musíte dobre zvažovať svoj postup.
Hráči sa striedajú (rád hovorievam, že sa hrá “štandardným” spôsobom), pričom každý môže vo svojom ťahu vykonať jednu z 3 akcií: pohyb, útok alebo odpočinok.
Pohyb
Ten je veľmi jednoduchý: posuniete figúrku na spoločnom hracom pláne priamo pred prvého hráča (ak hru začínate, položíte figúrku na prvé pole v hre). Doložíte karty monštier, ako vám ikona káže. Čože? Aké monštrá? Správne, v hre budete mastiť monštrá a príšery, ktoré na vás naskáču vždy keď sa pohnete – a to rovno aj vo dvojiciach. Našlo sa už pár nebojácnych odvážlivcov, čo sa pohli párkrát za sebou. Nech odpočívajú v pokoji! Trik je v tom, že nikto na vás neútočí, pokiaľ nezaútočíte vy. Ale ak už zaútočíte, tak sa na vás vrhnú kompletne všetky monštrá, ktoré ste so sebou nabrali. Vyberať medzi monštrami sa oplatí – sú roztriedené do 3 farieb a na ich kartách je ikona, ktorá určuje aký typ výbavy dostanete za odmenu, ak monštrum zaľahne (čižmy, štít, zbraň, helma, atď). Je už len na vás, či chcete povedzme zbraň a helmu, alebo radšej skúsite pár čižiem. Farba monštra naznačuje, ktoré schopnosti vám umožní odomknúť.
Útok
Boj je hlavnou súčasťou hry, strávite pri ňom azda najviac času. Teda okrem hráčov, ktorí strávia viac času pri vybavovaní svojho dobrodruha peknou novou výbavičkou. V hre sa bojuje kockami, a to dosť zaujímavo. Nie je to žiadne hŕŕŕŕ ako v Arkhame, kde hodím za hrsť kociek a rátam päťky a šestky. V hre máte na začiatku dve kocky, a vašou úlohou je dosiahnuť rovnaké čísla, aké zobrazujú karty monštier.
Príklad: Kostra má na sebe päťku, ak ju hodíte 5, ste za vodou – kostra sa rozsype a pozbierate poklad. No ak nie, prichádza čas použiť svoje schopnosti a výbavu. Väčšina výbavy má totiž možnosť manipulovať s kockou, napr. +1, -3, +-2. Vidím, že vám začíta svitať. Áno, hody budete (a musíte) modifikovať, aby ste skolili tie neľudské bytosti, ktoré vám Mahaza… Maza.. ech, pán pekiel hádže pod nohy. Za každú modifikáciu je však nutné zaplatiť. Nie však zlatom či dukátmi, tie v hre nenájdete. Zaplatíte svojou vôľou (modrá) a výdržou (červená). Každý modifikátor má totiž svoju konkrétnu farbu – podľa čoho použijete výdrž, alebo vôľu. Ak je fialový, použijete ktorúkoľvek. Ak zaplatíte, prekryjete daný modifikátor vôľou či výdržou a už ho nie je možné použiť, kým si neodpočiniete. Na jednu kocku môžete smelo použiť viac modifikátorov. Základná algebra rulez! 2+3-1= 4 V boji sa ukáže “zač toho loket”, vaša výbava a schopnosti dostanú riadne kombinatoricky zabrať, aby ste dosiahli čísla, ktoré potrebujete. Ak monštrum nezdoláte, spôsobí vám zranenie podľa svojej úrovne. Buď ho vykryjete štítmi (modifikátorom), alebo si jednoducho uberiete životy. Treba si však dávať pozor – životov máte 10 a v hre sa nedá liečiť! Počas hrania získate síce viac kociek, nuž ale aj monštrá budú odolnejšie, tie najsilnejšie majú výdrž až tri kocky. To bude mela! Ak skántrite monštrum, dostanete odmenu vo forme skúseností a výbavičky. Každá karta monštra má z druhej strany nejaké predmety. Za skúsenosti odomykáte schopnosti postavy, tie sú v troch stĺpcoch (červená, zelená a modrá). Zakaždým, keď monštrum zabijete, môžete začať odomykať farebne určené schopnosti. Tieto skúsenosti vám ostanú, aby ste ich mohli použiť na vybavenie sa. Akonáhle odomknete schopnosť, môžete ju používať.
Spravidla po každom boji nastáva Odpočinok.
Pri odpočinku naberáte síl na ďalšie putovanie a boj. Ako prvé si doplníte naspäť vôľu a výdrž – jednoducho ich vrátite z modifikátorov do vašej zásoby. Následne môžete zmeniť výbavu za lepšiu, ktorú ste získali v boji. Každá sranda však niečo stojí a na výbavu musíte mať odomknuté body skúseností. Skúsenosti máte permanentne, čiže ak meníte výbavu, tie pôvodné zo starej výbavy sa vám vrátia, a môžete ich použiť na novú. Napriek tomu ich však nikdy nie je dosť. Starú a nepotrebnú výbavu môžete vymeniť za elixíry výdrže a vôle. Tie vám pomôžu vrátiť vôľu či výdrž pred bojom – ale iba v pomere 1:1, jeden nápoj = jedna výdrž. Ak ste už oddychovali dosť, môžete sa pokúsiť získať požehnanie. Požehnanie je spravidla jednorázová schopnosť, ktorá je použiteľná len pri boji s M.. pánom démonov. Spravidla je to modifikátor, alebo štít a podobne. Na požehnanie máte nárok, len ak splníte určitú podmienku (napr. máte výbavu za 7 bodov skúsenosti).
Priebeh hry
Ako som spomínal, snažíte sa prejsť až k mestu Sanctum a poraziť pána démonov. Cestou naberáte skúsenosti a lepšiu výbavu, dúfajúc, že to bude stačiť (ha! väčšieho omylu ste sa dopustiť nemohli). Hra pozostáva z aktov, ktoré však znamenajú iba toľko, že postupne prídu silnejšie a mohutnejšie monštrá, prípadne dostanete kocku navyše (jupí! viac skúseností a lepšia výbava). Celé to takto postupuje, až kým sa nedostanete do záverečného, piateho aktu.
Piaty akt
Tu musíte čeliť dvojici suverénov v suteréne Sancta. Monštrá sú už riadne prerastené, ale zvládnuť sa dajú. Akonáhle ich skolíte, nič vám už nezabráni vstupu do mesta (ostatní hráči sa k vám môžu automaticky pridať, alebo si ešte zabojujú s vlastnými démonmi). Po tomto boji máte posledný odpočinok na vybavenie sa. Nie, ešte nie ste mŕtvy. Alebo inak: je to predposledný odpočinok pred posledným, definitívnym odpočinkom.
Sanctum
Od tejto chvíle môžete používať požehnania (dúfam, že ste si ich nabalili slušnú zásobu). Prvé, čo sa stane je, že vám hlavný démon rubne pár nerátaných, resp. rátaných lebo vám rovno rubne DVAKRÁT. Opozdilcom naloží viackrát, pretože pán démonov (ďalej už len PD, kto to má ťukať?) žiadne meškanie netoleruje. PD útočí cez karty, a tie sú dosť nechutné. Spôsobí buď zranenie, alebo si ublížite iným spôsobom – znefunkční výbavu, vyplytvá vôľu či výdrž a podobne.
Záverečný boj s Malghazarom
Záverečný boj spočíva v tom, že si každý hráč pripraví sled útokov PD vo forme kariet. Položí pred seba rad deviatich kariet útokov s tým, že každý druhý útok je skrytý. Od tejto chvíle sa každý snaží vyriešiť svoj rad kariet prostredníctvom kociek, schopností a modifikátorov. Postavu položíte na kartu najviac vľavo a postupne bojujete s kartami odhalenými aj skrytými – otáčate ich keď na ne stúpite a snažíte sa dostať k poslednej karte vpravo. Po každom boji (miniete si všetky kocky), utŕžite alebo vykryjete zranenia od zostávajúcich odkrytých kariet. Celé toto opakujete, až kým vy alebo Malghazar neskončíte na zemi v kŕčoch. Kto prežil a mal najviac životov, ten vyhral hru.
Záverečné zhodnotenie
Veľmi dlho som zvažoval, ako hru Sanctum zhodnotiť. Je to veľmi zaujímavý titul, má nové mechaniky, ktoré fungujú spolu naozaj dobre. Odsýpa slušne, celé ma to bavilo až… na záverečný boj. Pri hraní som mal totiž pocit, že Sanctum graduje k veľkolepému finále (monštrá sú silnejšie, odmeny tiež, boje zaujímavejšie, snažíte sa vykalkulovať kombá) a potom BÁC! – bojujete s Malghazarom, čo je prakticky len jedna dlhá kalkulácia. Nechápte ma zle, je to rovnaké ako boj s príšerami, len oveľa dlhšie. Možno preto mi príde záver taký rozpačitý, akoby uvarený narýchlo. Chýba mi tam možno nejaká interakcia, či už medzi hráčmi, alebo spätne od hlavného bossa ako odpoveď na hráčove útoky. Možno sa však dočkáme expanzie, ktorá pridá žiadané variácie. Teda aspoň dúfam!
Plusy:
- Diablo téma!
- konečne nové mechaniky (aspoň pre mňa) v stolových hrách
- jednoduché pravidlá – vhodné aj pre začínajúcich hráčov
- dĺžka hry je tak akurát
Mínusy:
- Záverečný súboj je taký nemastný neslaný.
- Možno by to chcelo aj viac druhov povolaní.