Recenzia: Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding Game

Vietor nepríjemne bodal. Vlastne to bodali pieskové častice, ktoré silný vietor roznášal takmer silou víchrice. Celá táto planéta bola vlastne len samá skala a nepríjemný ustavičný vietor so zrniečkami čierneho piesku. Hicks cítil, ako mu škrípe medzi zubami. “Prekliaty Acheron”, odpľul si s nádejou, že sa piesku v ústach zbaví. Nezbavil…

Jedna z nepríjemností, ktorá vás v hre určite potrápi.

Alien DBG je zo série Legendary Encounters, ktorá nám prináša filmové zážitky na naše stoly. Túto sériu vydáva spoločnosť Upperdeck, ktorá je okrem iného známa sériou Legendary Marvel (o tej však nabudúce). Legendary Encounters majú svoj špecifický spôsob hrania, a môžem povedať (keďže vlastním všetky), že sa jedna na druhú hraním síce podobajú, ale každá má nejakú vlastnosť, odlišujúcu ju od iných LE. Všetky LE sú kooperatívne hry, pre 1-5 hráčov, ale niektoré z nich majú aj variácie, kde môže jeden hráč hrať proti ostatným (Alien). Prípadne hráči medzi sebou súperia na život a na smrť (Predator). Doteraz vyšli nasledovné Legendary Encounters hry:

  • Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding Game
  • Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding Game Expansion
  • Legendary Encounters: A Predator Deckbuilding Game
  • Legendary Encounters: A Firefly Deckbuilding Game
  • Legendary Encounters: The X-Files Deckbuilding Game

Alien DBG ako už sám názov hovorí je deckbuildingová hra. Vyberiete si postavu (Spoločnosť) za ktorú chcete hrať, a začiatočný balík (ten je vždy rovnaký). Postavy sa líšia len jednou kartou – ktorú zamiešate do balíka, táto karta spravidla určuje správanie balíka (Medik – lieči, Vojak – silnejší útok, Vedec – rýchlejšie doberá karty a pod.). Hru zakaždým začínate so slabými začiatočnymi kartami v balíku. Počas hry sa balík snažíte dostatočne rýchlo vylepšiť, aby ste ho mali silný, predtým než príde k finálnej konfrontácii s bossom. Hra sa týka celej filmovej série “Votrelec” (Alien), a v hre sú zahrnuté scenáre z prvých 4 filmov (Alien, Aliens, Alien 3, Alien 4 Resurrection). Rozšírenie pridá ďalšie 2 scenáre, ktoré sú však známe len z kníh. Číslo 4 sa zdá byť síce malé, ale scenáre sa skladaju z 3 častí, a tieto je možné ľubovolne kombinovať. Nebudete mať síce filmový zážitok, ale k znovuhrateľnosti to pomáha.

Hicks sa opatrne obzeral, človek nikdy nevie, z ktorej strany sa naňho tieto monštrá vyrútia. Pre istotu skontroloval, či má zbraň nabitú a jemne pobúchal po zásobníku. Ak sa mu zbraň zasekne v nevhodnej chvíli, bude to koniec. Hick našľapoval ako mačka, naprv jemne, a potom celou váhou. Letmo skontroloval priestor za sebou, či je Ripleyová v poriadku. Obdivoval ju, ako celú túto situáciu psychicky zvláda. 

Pamätáte si, v ktorom dieli hrala táto postava?

V hre sa stretnete aj s postavami z filmov. Z týchto postav si skladáte počas hry vlastný herný balík, pomocou ktorého sa snažíte bojovať s votrelcami a splniť misiu. Pre každú zo 4 častí v základnej hre máte 4 postavy (po 14 kariet), čiže spolu 16 postáv (aj keď sa Ripleyová opakuje) Balík kasární (alebo neviem ako inak preložiť barracks 🙂 ) si do hry môžete spraviť podľa ľubovôle, podmienkou je, že zamiešate 4 postavy spolu. Z týhto kasární budete mať stále na výber 5 postáv, z ktorých si môžete dokúpiť do svojho herného balíka.

Ripleyová sa jemne dotkla Hickovho pleca a naznačila mu, že sa niečo deje: “Gormanovi je zle, stále sa potí a má kŕče od bolesti. Musíme sa niekde zašiť a prezrieť ho.”, Hicks pokrčil plecom a naznačil smer, Ripleyová sa pozrela tým smerom a nápis “Med-Lab” ju trošku ukľudnil. Mala však veľmi nepríjemný pocit, že vie, čo Gormanovi je, ale nechcela robiť zbytočnú paniku. Skupina sa začala skokmi presúvať k Med-Labu.

Jedna z úloh, s ktorou sa môžete v hre stretnúť

Každá hra sa skladá z 3 menších úloh (Objectives), ktoré majú nejaké podmienky. Keď túto podmienku splníte, odomkne sa ďalšia úloha. Podmienkou môže byť napríklad “Zabite 3 klony votrelcov”, alebo “Nájdite automatické delá (sentry gun) a umiestnite ich”. Počas hry pred ťahom každého hráča sa do komplexu pridá nová karta z Úľa (Hive). Natajno. Funguje to pritom tak, že nová karta posunie ostatné, a keďže je v komplexe iba 5 miest, ak sa pridá 6 karta, tá najstaršia skočí do bojovej zóny a otočí sa. Často sa stane, že je tam nepríjemné prekvapenie, alebo votrelec. Votrelci zvyčajne z komplexu neútočia, ale keď sú v bojovej zóne, vtedy už sú sakramentsky nepríjemní, a snažia sa vás roztrhať na franforce. Dobrou vecou je, že viete skryté karty v komplexe “oskenovať”. Použijete zo svojich kariet potrebný počet útokov, a jednoducho kartu v komplexe otočíte. Je jednoduchšie bojovať s votrelcom ak ho vidíte, prípadne sa tam môže nachádzať niečo (niekto) čo vám pomôže.

Takto vyzerá prázdny komplex… Nemusíte sa báť, väščinou bude narvatý 😀

Hicks zdvihol zovretú päsť hore. Všetci zastali a pred ústami sa im objavovali malé obláčiky hmly. Chvíľka napätia. Hicks noktovízorom skenoval Med-Lab. Displej však bol tichý. Zariadenie neukazovalo žiadny pohyb v Med-Labe. Hicks teda pokynul ostatným, a postupne sa jeden podruhom všetci prešmykli cez pootvorené dvere…

Jedno z miest, kde sa váš herný príbeh môže odohrávať. Verím, že je vám známe 🙂

Počas hry sa hráči striedajú v ťahoch, až kým hru nevyhrajú (splnia všetky 3 úlohy), alebo kým všetci nezhynú. Pri ťahu iného hráča mu môžete pomôcť kartou typu koordinácia (Coordinate), ktorú mu v jeho ťahu poskytnete. Môžete však ale zahrať iba jednu, to znamená, že ak je hráč A na ťahu, všetci ostatní hráči (B,C,D,E) mu každý môže zahrať práve jednu koordinačnú kartu. Koordinácia v tejto hre je veľmi dôležitá, pretože existujú isté udalosti, ktoré inak ako spoluprácou nezdoláte. V hre sa budete veľmi často strategicky rozhodovať – či je dôležitejšie niekoho liečiť, alebo útočiť, prípadne či stojí za to – nechať sa zraniť za cenu neurčitého postupu ďalej a pod. Stávalo sa nám pri hrách (a to ich máme nahraté bezpočet), že niektoré unáhlené rozhodnutia nás stáli prehratú hru.

Ripleyová zapla tlmené svetlo a naklonila sa nad Gormana. “Ako sa cítíš?”, Gorman len zakýval hlavou a ukázal si na žalúdok, “Mám hrozné kŕče, neviem čo som pojedol.” zastenal. Ripleyová znepokojilo zakývala hlavou, keď v tom okamihu Gormana naplo ako luk. Jeho výkriky sa ohlušujuco ozývali po celom komplexe. Hick sa na Gormana vrhol aby mu zapchal ústa, ale už bolo zrejme neskoro. Po komplexe sa zrazu ozýval dupot a škrabanie pazúrov. Gormanov žalúdok explodoval a Ripleyovú a Hicksa zaliali Gormanove vnútornosti. Objavila sa malá hlavička, Hick len s otvorenými ústami zízal na zrod nového votrelca.

Zrodenie

V hre – podobne ako vo filme, môžu nastať okolnosti, že sa hráč zmení na votrelca – je to voliteľná možnosť – buď hráč zahynie, alebo sa stane protihráčom vo votrelčej koži. V prípade, že si zvolíte, že hrá za zlú stranu, od tej chvíle hrá s masakrálnym balíčkom, a bude decimovať hráčov. Samozrejme, hráči môžu bojovať proti nemu, ale nemusia stíhať nával votrelcov priamo z komplexu, ako aj bojovať proti samotnému hráčovi – votrelcovi. Hru to značne sťaží a preživším dá skutočne zabrať. Okrem iného, je možné hrať na “Agendy”, kde každý hráč má nejakú úlohu, a nikto nevie akú. Agendy sú dobré (kooperatívne), a zlé – hráč sa snaží splniť úlohu pre “Spoločnosť” – nikto okrem neho nesmie prežiť, a musí ešte stihnúť zahrať jeho agenda kartu.

Nastalo peklo, zubaté monštrá sa začali valiť zo všetkých strán. Hicks s Ripleyovou ustupovali a strieľali koordinovane, lenže po chvíli už bolo votrelcov toľko, že začali páliť hlava nehlava. Nad Hicksom sa otvorila ventilačná šachta a Ripleyová pohotovo vyslala dávku projektilov smerom do šachty. Spŕška kyseliny, ktorá zasiahla Hicksa do pravého ramena zasyčala a ruka spolu so zbraňou spadla na zem. Ripleyová nasucho preglgla, lebo vedela, že spravila obrovskú chybu. Pozrela na Hicksa s ospravedlňujúcim pohľadom a odistila rozbušku na granátovom páse…

Pristávací modul vesmírnej lode USS Vindicator pristával nedaľeko Hadley’s Hope. Alexis opatrne usadila loď na povrch Acheronu a zapla pneumatické vyrovnávače. Vonkajšie skenery lode rýchlo preskúmali bezprostredné okolie. Alexis odoslala tímu správu, že všetko je v poriadku a výsadok sa môže uskutočniť. Zadná časť pristávacieho modulu sa otvorila, rota skúsených mariňákov vyskočila a rýchlo zaujala pozície. Burke, zástupca Spoločnosti mal špeciálne poslanie. To ho povelilo aj velením tejto jednotky. Poslanie bolo jednoduché: “Zistiť čo sa na tejto planéte odohráva, a v prípade, že sa nájdu organizmy cenné pre Spoločnosť, je nutné stoj čo stoj zaistiť vzorku! Všetko ostatné je druhoradé.” V diaľke sa ozvala silná explózia. Burke skrčil hlavu a pozrel sa na miesto výbuchu, kde už šľahali plamene. Rozhodol sa, že pre istotu zostane v lodi. Príčinu výbuchu dá predsa preskúmať svojej rote. “Vpred! Budem vás diaľkovo monitorovať a dávať pokyny!” zavelil, a schoval sa do zdanlivého bezpečia lode.

Hodnotenie:

Keby som mal hodnotiť túto hru, dal by som jej ultimátne hodnotenie 10 z 10. Je naozaj veľmi atmosferická, dobre sa hrá, a má veľa módov, ktoré môžete, ale nemusíte do hry pridať. Čo najviac obdivujem na tejto hre je skutočne tá atmosféra z Alien filmov. Ak hráte scenáre ako sú v poradí – máte pocit, že prežívate ten konkrétny film. Dajú sa hrať prakticky ako kampaň, kde sa snažíte prejsť scenáre od 1 po 4 s tými istými postavami. Obtiažnosť hry je tak akurát, ale je možné ju prispôsobovať tzv “drone kartami” – čím viac ich do balíčku Úľa (Hive) dáte – paradoxne -je tým hra jednoduchšia (máte viac času si vybudovať lepší balíček). Rozšírenie zase pridáva nové karty – votrelčích vojakov (Soldierov), ktorých stretnúť však taká sranda nie je. Hru a jej obtiažnosť si takto ľahko prispôsobíte, prípadne pridáte ďalšie moduly (hráč sa zmení na votrelca, karty agiend a pod), s rozšírením je možné, aby jeden hráč hral za kráľovnú votrelcov. To, panečku, je už riadne sústo aj pre otrlých a skúsených hráčov a nastáva poriadna mela! Ak máte radi filmových Alienov – neváhajte, a bežte si túto hru kúpiť, je to naozaj to pravé orechové, a od roku 2014 kedy vyšla, túto hru prakticky nevraciam do poličky.

Hre nemôžem vytknúť nič. Teda silou-mocou nájdem si niečo – niektoré kresby kariet sú vyslovene otrasné, ako keby ich kreslil úplný začiatočník, pokrivené kontúry tváre a pod. Našťastie sa to netýka kariet votrelcov, ale len niektorých kariet postáv. Potom snáď ešte to, že keď som kúpil hru – chýbalo mi pár kariet, stačil však jeden mail do Upperdecku a karty mi poslali poštou.

Plusy

  • Vynikajúca atmosféra, dala by sa krájať
  • Skvelá látková podložka na hranie
  • Kresby kariet votrelcov
  • Téma
  • Nastavenie obtiažnosti aj pre nováčikov, ale aj pre skúsených harcovníkov

Mínusy

  • Kresby kariet niektorých postáv
  • Zdĺhavejšia príprava hry, ale dá sa tomu vyhnúť vhodným rozdelením kariet.

Author: Wlk

Wlk zbožňuje hry, hlavne deckbuildery a kooperatívky, nepohrdne ani tematickými hrami. 72% výplaty odvádza jeho herným dealerom. Za zvyšok živorí a platí hypotéku. Najobľúbenejšie hry sú: Legendary deckbuilder séria (Alien, X-Files, Marvel), 7th Continent, Core Worlds, Shadowrift. Nemá v obľube počítacie eurá, ale rád si zahrá napr. Mars: Teraformace.

Leave a Reply