Recenzia: Vesmírna loď Interstellar

Loď Interstellar v plnej paráde, krásna a obrovská… Zachráni ľudstvo?

Ľudstvo to znova dohnojilo. Tentokrát totálne. Ako niekedajšia Zlatá horúčka – nová “Slnečná” horúčka, ktorá spočívala v bezuzdnom ťažení zo Slnka spôsobila to, že Slnko vo svojom starnutí hviezdy doslova preskočilo milióny rokov a čo nevidieť sa zmení na červeného obra. Červeného obra, ktorý pohltí našu hviezdnu sústavu a doslova ju spáli na popol a prach.
Ako vždy keď je najhoršie – ľudstvo sa dokáže spojiť a tentokrát sa spojilo na to, aby vybudovalo najmegalomanskejší projekt všetkých čias: obrovskú vesmírnu loď Interstellar. Cieľom tejto lode je slnečná sústava Trappist-1 (v hre nazývaná Trappist), v ktorej sa nachádza 7 planét, správnejšie – exoplanét. Treba dúfať, že aspoň jedna z nich bude obývateľná.

Na túto hru som sa veľmi tešil, každý kto ma pozná, vie, že vesmírne hry proste zbožňujem, hlavne tie, v ktorých je vesmírny závod (space race) či o dosiahnutie niečoho alebo o body. Z príkladov spomeniem High Frontier, Space Race, RocketMen, Leaving Earth, Stellar Horizons (ešte som nehral 🙂 ) a rozličné odrody napr Moonrakers, či Xia: Legends of drift systrem. Preto som nedočkavo a s napätím očakával aj Vesmírnu loď: Interstellar (ďalej len VLI)

VLI sa na nič nehrá, je to naozaj veľmi ťažká euro hra, ktorá vám neodpustí nič. Počas hry ako hráči budujete VLI a ste tlačení časom, ktorý neúprosne odpočítava solárna špirála. Táto naznačuje rozpínanie Slnka, a postupne ako sa rozpína ničí planéty ktoré sú k nemu najbližšie. Ak dosiahne Zem – je koniec, finito, kaputt. Hra končí. Okrem toho tu máme aj lepšie ukončenia hry, pokiaľ sa vám podarí dosiahnuť aspoň dva z nasledujúcich bodov:
– kompletne dostaváte VLI
– do sústavy Trappist doletí aspoň jedna sonda
– zaplníte dostatočné množstvo kryomodulov – tu vlastne pripravujete a mrazíte populáciu pre let do sústavy Trappist

(nie je mi jasné, že čo sa presne udeje ak do Trappist doletí sonda a budete mať dostatočné množstvo zmrazenej populácie, ale hra tým tiež končí a začína sa počítanie bodov)
Ak sa splnia podmienky pre koniec hry, začne sa bodovanie. Hráči si spočítajú množstvo prestíže. K nim tu hrá rolu aj to, ako ďaleko je vaša sonda na lete k sústave Trappist, ako veľmi ste pomáhali pri budovaní VLI a ako ste pripravení na odlet.

Rozostavený hrací plán pre 2 hráčov, čo nie je vidno je že hrací plán je veľký a na štandardnom stole si hru nezahráte. Zmena od skutočnosti je aj v žetóne Zeme (medzi dvoma hráčmi). V reáli je žetón zeme s priemerom asi dva krát väčším 🙂 Obrázok: render, materiál použitý od Blackfire

Príncíp hry
Ako som spomínal hra je nie jaľahšie euro, podiel náhody môžeme naozaj považovať za malý – prakticky ho zbadáte len pri lovení komponentov zo sáčku. Nebudem a ani nechcem suplovať manuál, takže si prebehneme priebeh hrania len veľmi rýchlo.
Samotný priebeh hry je rozdelený do 3 fáz: fáza akcií, fáza záchrany a fáza vlády (samozrejme, vláda musí mať vo všetkom paprčky).
Fáza akcií
Vo fáze akcií robíte vlastné akcie – ako je ťažba surovín (každá planéta má svoje), dokonca môžete stále ťažiť priamo zo Slnka a tým urýchľovať slnečnú špirálu a približovať skazu Zeme, skúmate technológie – vylepšujete si existujúce (dávajú lepší bonus), alebo vyskúmate nové. Cestovať medzi planétami (na planétach môžete ťažiť suroviny, alebo tam postaviť základne, základne viete aj rozobrať a presunúť na iné planéty) a posledná možnosť je Trh či Market – tam vymieňate suroviny za palivo, resp nakupujete suroviny, ktoré potrebujete.
V tejto fáze hry asi strávite najviac času, plánujete lety, kalkulujete čo všetko potrebujete na ďalšie ťahy a pod. Pri hraní si uvedomujete, že herná doska je naozaj živá – planéty krúžia okolo Slnka, musíte rátať z tým, že niektoré zaniknú. Je to veľmi zaujímavé a pridáva to na “realističnosti” a hlavne atmosfére.
Fáza záchrany
Vo fáze záchrany, ako už sám názov napovedá – riešite záchranu ľudstva. Ak ste čítali predošlé riadky pozorne, iste tušíte, že sa jedná o tie ciele, ktoré ukončujú hru – dobrým smerom. Vo fáze záchrany teda Zostavujete časť (mechanizmus) VLI moduly za suroviny, následne zhrabnete odmenu a bonusy. (poznámka, jeden modul VLI musí byť zostavený z viacerých mechanizmov)
Zachránite populáciu – uložením do kryokomory. Prakticky mrazíte ako kurence 🙂
Vyslať zástupcu do svetovej vlády – využijete svojich vedcov aby ste vo svetovej vláde získali nejaké konkrétne bonus(y)
Fáza vlády
To je vlastne fáza údržby, tu sa riešia automatické veci (napr. pohyb planét či solárnej špirály, malusy za reputáciu, a iné udržiavacie veci.

No a tieto tri fázy sa pekne striedajú, kým hra nedosiahne svojho smutnejšieho či veselšieho konca.

Komponenty modrého hráča na oranžovej krabici (kvôli kontrastu) zľava doprava – vedec, stanica, prieskumná loď, sonda, konvertor, ANS, základňa, značka/ukazateľ, základňa (vyskytla sa omylom 🙂 ) a vrt

Komponenty
VLI má obrovský hrací plán, fakt že obrovský, až taký, že ho museli rozdeliť na 2 samostatné dosky. Pravdu povediac je to celkom nešťastné riešenie – myslím normálne rozdeliť hrací plán na 2 nestarať sa ani trochu o nejakú ergonómiu. Stalo sa, že dosky sa mierne oddelili, herné komponenty popadali do medzery a potom sme mohli hádať, kde ktoré ukazatele boli. Stalo sa to asi 2 krát no a bolo to nemilé.
Oveľa lepšie bolo herný plán rozdeliť na jeden plán so slnečnou sústavou a planétami, zatiaľ čo druhý osobitne so zvyšnými trackermi a ukazateľmi. Použitý materiál ten istý, a vedeli by ste si to natočiť a rozmiestniť ako chcete a nestávali by sa takéto veci, možno by potom stačil aj menší stôl na hru.
Slnečná sústava je inak perfektná, planéty sa reálne točia, vzdialenosť medzi nimi sa mení, pridáva to ako som spomínal k pocitu, že ten herný plán žije.

Herný plán, planéty sú už rozložené. Plán má uctyhodnú veľkosť – 74x104cm. Pripravte si obrovský stôl.

Čo sa týka ikon, zase nám tu ergonómia mierne prispala, jediné čo mi bolo hneď jasné boli farby kociek 🙂 Celá ikonografika sa skladá spravidla z bielkych ikon, ktoré na dôvažok nie sú celkom intuitívne. Skratky sú viac menej ok, ale chvíľku som neveriac pozeral na nápis Lídr, kým mi napadlo čo to je, to už tiež mohlo byť použité LVL2 namiesto ÚR2 (level/úroveň). Slnečná sústava aj slnečná špirála sú graficky veľmi pekné, ale tá ostatná ikonografia a miesta na pláne, splývalo to všetko dokopy, hlavne kvôli bezfarebnosti a veľkej príbuznosti jednej ikony k druhej. Časom sa to samozrejme pochopiť dá, ale nie je to veľmi zapamätateľné, hlavne ak hru hráte prvý krát. Ďalšia vec je ak sa vám zaprace herný plán surovinami či žetónmi ich budete počas hry neustále posúvať a presúvať aby ste videli čo je pod nimi nakreslené, škoda no.

Doska hráča, ÚR je úroveň, začínate na najmenšej, počas hry si techy vylepšíte a máte viacero bonusov.

Pravidlá by si tiež zaslúžili vynovenú verziu. Ak pripravujete hru na hranie, pekne sa dá podľa neho dá postupovať, vysvetlí všetko – jednotlivé fázy – a naozaj veľmi pekne. Ale veľká bieda nastane ak počas hry vyvstanú nejaké otázky… Nenájdete tu žiadny obsah, či register, budete sa musieť pravidlami prehrabúvať od začiatku do konca, pár krát som to vzdal a šiel rovno na BGG.
Prehľad pravidiel je lepšie spracovaný, je v ňom dôležitý prehľad technológií a popis jednotlivých variantov (prídavkov) ktoré Blackfire do hry pridalo. Nerieši však nedostatok niektorých informáciách priamo v pravidlách.
Hra samotná má už vstavaný plastový insert a kartónové krabičky na komponenty (miniatúrky) pre hráčov (tých je naozaj veľa), krabičky sú ale praktické a uľahčia prípravu hry. Musím dodať, že česká verzia od BF už od začiatku obsahuje niektoré varianty/moduly či rozšírenia. Beriem to ako veľké plus. Insert na ne síce nie je pripravený, ale žiadny problém, sáčky to istia.

Zhodnotenie
Naozaj sa mi táto hra hodnotí ťažko. Keď si zbežne premietam spätne eurovky čo som hral, máloktorá z nich hra dáva taký super atmosferický pocit z existujúceho a “živého” herného vesmíru teda skôr slnečnej sústavy. Za tento pocit či atmosféru môžeme hlavne ďakovať hernému plánu s rotujúcimi planétami. Ale aj pri hraní máte celkovo dojem, že niečo budujete a o niečo sa snažíte a nie sú to len číselká. Na planétach sa objavujú rôzne budovy, rakety medzi nimi pobehujú, prenášajú suroviny atď. Celá sústava žije a rastie a VLI sa postupne dokončuje. Tiež – ak niekto posunie slnečnú špirálu kvôli ťažbe zo Slnka, vzbudí to vo vás miernu až veľkú nespokojnosť. Inak medzi hráčmi nie je žiadna interakcia.
Tento atmosferický pocit mierne strháva nie celkom dokonalé prevedenie ikonografie a manuál… No, dúfam, že čoskoro bude nejaký lepší a prehľadnejší.
Veľmi pozitívne hodnotím pridanie modulov a variantov do krabice so základnou hrou, prinesie to do hry novú sviežosť a variabilitu. Priznám sa však, že som nehral ani s jedným z týchto prídavkov, len som si prečítal akú variabilitu do hry pridávajú.
Hra samotná je pri prvom hraní čiastočne frustrujúca. Naozaj neviete čím začať a ako. Po pár kolách sa hranie a plynulosť hrania rozbehne a už si budete istejší. Potešil by možno nejaký sprievodca prvými dvoma troma kolami aj s vysvetlením prečo a ako zahrať akcie.
Ak sa však týmto drobnosťami nenecháte odradiť, zažijete skutočný vesmírny epos o exode civilizácie pred osudom ktorý si na seba priviedla sama…
Dúfajme len, že vo vzdialenej sústave existuje planéta, ktorú by ľudstvo mohlo osídliť.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti https://www.blackfire.cz/

Uloženie kompletnej hry v boxe (môj systém)

Insert a spodná časť boxu s priehlbinou na krabice
Na vrchnú časť manuály, plán, hráčske a ostatné dosky plus farebné kocky surovín (veľké zmiešané s malými a vložené do veľkých sáčkov aby sa rozprestreli do roviny)

Author: Wlk

Wlk zbožňuje hry, hlavne deckbuildery a kooperatívky, nepohrdne ani tematickými hrami. 72% výplaty odvádza jeho herným dealerom. Za zvyšok živorí a platí hypotéku. Najobľúbenejšie hry sú: Legendary deckbuilder séria (Alien, X-Files, Marvel), 7th Continent, Core Worlds, Shadowrift. Nemá v obľube počítacie eurá, ale rád si zahrá napr. Mars: Teraformace.

Leave a Reply