Brazil: Imperial

  • Počet hráčov: 1-4
  • Čas hrania: 100 min
  • Vek: 14+
  • Komplexita podľa BGG: 3 z 5
  • Vydavateľ: Tlama Games
  • BGG link

V tejto hybridnej “4x euro” hre si budujete svoje vlastné brazílske impérium. Používate modulárnu mapu a z dielikov si pripravujete rôzne historicky reálne scenáre.

Mapové dieliky rôznych veľkostí

Euro znamená klasické počítanie víťazných bodov a manažovanie zdrojov. 4x do toho pridáva Explore (objavovanie), Expand (rozširovanie sa), Exploit (vykorisťovanie) a nakoniec Exterminate (vyhladzovanie). Čiže sa pekne vylodíte v zasľúbenej zemi Terra Incognita, niečo postavíte, ukoristíte, vykšeftujete so zámorím no a mastíte sa so sokmi, čo sa vylodili na druhej strane. Nevyhrá však ten, kto odstráni súpera z mapy, ale ten, kto má na konci najkalorickejší bodový šalát.
Ťahy vám pripomenú hru Scythe, kde si tiež na svojej doske hráča vyberiete akciu, ktorú potom v ďalšom ťahu nemôžete opakovať, tiež si ju môžete vylepšovať apod.

Do podrobností “Ako sa to hrá” v tomto zhodnotení nepôjdem, skvelú prácu tu už urobil Braňo z klubu Nithrania – mrknite tu.

Poďme teda na moje dojmy.

Téma
Vo všeobecnosti je hľadať tému v eure pomerne márna vec, tu sa však hre dostalo viac pozornosti a lásky ako je bežné. Koktail brazílsky autor, brazílske vydavateľstvo a hra o Brazílii chutí prosto o čosi tématickejšie ako “vaše typické euro”. Ku klasickým pravidlám je pridaná extra knižka s reáliami, históriou, opisom postáv, domorodých kmeňov či umeleckých diel, ktoré nájdete v hre. Keď budete po mape šúpať vaše komponenty, alebo si potiahnete vojenskú kartu s domorodcom, lepšie pochopíte, prečo má schopnosť, akú má. Táto snaha sa určite cení a ja dávam palec hore.

Pravidlá a “historická príručka”

Grafika/art/komponenty
Mne sa tento pestrofarebný a živý art veľmi páčil. Ilustrácie boli bohaté, neopakujúce sa a vynikali najmä na veľkých kartách umeleckých diel, hráčskych doskách, v pravidlách a historickej knihe, či na krabici. Komponenty sú kartón a drevo a plusové body dávam za ich odlíšenie od hráča k hráčovi a to nielen farebne, ale aj tvarom – iný pre kone, delá, pešiakov aj panovnícku korunu. Aj zdroje – drevo, trstina, bavlna, kávové zrná, zlato, či veda sú veľmi pekne tvarované, len sa mi zdá, že je ich trošku málo. Za mňa každopádne mierny nadpriemer.

Hráčska doska a komponenty
Zdroje, budovy a mestá v mäkkom inserte
Obrazy

Škálovanie
Hry typu 4x zvyčajne dosť strácajú na hrateľnosti s tým, ako zmenšujete počet hráčov. Tu to neplatí a aj hra vo dvojici zdá sa na nič netrpí – mapa je menšia, ste viac pri sebe a je tam to isté napätie, ako pri hre viacerých. Vydá to na takmer plnohodnotný zážitok, čo oceňujem.

Ešte sa mi páči +
Pocit objavovania – na mapu sa pred hrou položia dieliky s hmlou, ktoré môžete pri nášľape odhaľovať. Číhať tam môžu zvieratá, ktoré zbierate formou set collection, výprava do džungle, kde musíte použiť zbrane, či špeciálna schopnosť. “Uuu, čo tam tak asi tentoraz bude?” je super pocit, vyberá sa z veľkého množstva dielikov a dokonca sa na niektoré z nich môžete pozrieť po ukončení prvej éry ďalekohľadom cez celú krajinu. Uvítal by som len o čosi radikálnejšie vlastnosti tak, ako je tomu pri zlatých kartách.

Dieliky objavov – rub je záhadná hmla, líc potom chutný mix všakovakostí

Zlaté karty – tu sa skrýva nádherná variabilita (čiastočne aj vo vojenských kartách), ktorá vám každú hru môže obvzvláštniť niečim iným. Napríklad: pozrite sa inému hráčovi na všetky jeho karty (a všetky typy kariet), postav extra budovu, získaj vedu (najťažie získateľný zdroj), stiahni všetky vojenské jednotky domov. Je ich dosť, pôsobia ako “veľké veci” a navyše ak vám nesadnú, každá sa dá použiť ako zlato a niečo tak zaplatiť. Super.

Zlaté karty
Vojenské karty

Systém výberu akcií – takt vyber si akciu, ktorá musí byť iná, ako tá predošlá je fajn. Zároveň je možné po prechode do ďalšej éry tieto akcie upgradovať a to tak, že žetón ukončenej éry sa prevráti na druhú stranu (nová schopnosť) a pridáte si ho pod ľubovoľnú akciu. Môžete si tak posilniť napr. rekrútovanie, či obchodovanie so zámorím – je to na vás. Upgradovať akciu si môžete aj rôznymi výrobkami (káva, hodváb, kaučuk..) a to podľa špeciálneho tvaru výrobku. Tu sa potom jedná o rôzne “odpustky” pri platení, či dodatočné bonusy (napr. potiahni si zlatú kartu vždy keď… apod.). No a nakoniec, vždy po akcii máte k dispozícii pohyb vojenských jednotiek a to jeden štandardný a potom špeciálny, podľa typu akcie, ktorú ste sti vybrali (napr. extra pohyb cez vodu, na okraji mapy, vedľa lesa atď.) Je to originálne a zaujímavé, aj keď trošku neintuitívne (vo väčšine hier som zvyknutý najprv sa niekam pohnúť, až potom niečo vykonať). Ako celok to funguje príjemne.

Akcie s možnosťou upgradu cez výrobky a rôzne druhy pohybu

Renovácia a.k.a. prevracanie dielikov – toto som ešte doteraz v inej hre nevidel. Máte obojstranný dielik, kde na jednej strane je mincovňa a na druhej plantáž na bavlnu. Postavíte plantáž, vyprodukuje vám bavlnu a potom počas hry, keď ju miniete (a len vtedy), môžete zaplatiť ľubovoľný zdroj a dielik renovujete. Pretočí sa na druhú stranu a hop, z plantáže je mincovňa a vyprodukuje vám hneď aj dve zlatky. Keď sa minú, späť na bavlnu a tak stále dookola, ak chcete. Zaujímavé a neošúchané.

Obojstranné dieliky – píla/obchodná stanica, trstinové pole/farma, mincovňa/plantáž, kostol/akadémia

Čo sa mi páčilo menej
Chýba prenosný resp. hocaký player aid

Insert – oceňujem snahu o insert a určite je fajn, že tam je, no je to taký zvláštny, mäkký a tenký plast a zdroje sa z neho vyberajú pomerne ťažkopádne.

Sólo – slabé a je to len taký tréning “na sucho”, čaká sa na ďalšiu podporu

Chyba v pravidlách – pomerne zásadná chyba pri popise akcie Stavba na strane 10 vľavo dole je červenym italikom veta, že nové mesto nesmie byť postavené na hexe, kde je nepriateľská jednotka. Správny preklad má byť, že žiadny dielik (nielen mesto) nemôžete stavať tam, kde je nepriateľská jednotka.

Neutrálne postrehy +/-
Počítacie euro – na stupnici 4x euro je táto hra stále o hodne bližšie k euru ako k 4x – napr. boj je aj v tých najkonfliktnejších scenároch pomerne ojedinelý a trochu jalový. Ide len o to, načasovať ten jeden dva boje tak, aby ste pri počítaní obsadených budov pred koncom hry získali čo najviac bodov prípadne ukradli počas hry nejaké ojedinelé zdroje (podarí sa výnimočne). Jednotky nepriateľovi ani “neumrú”, môže ich už v ďalšom ťahu pohodlne nasadiť a má za nich stále tie isté víťazné body (porazené na doske, či víťazoslávne sa pýšiace na mape). Tiež by som povedal, že na to, aký je pravidlovo hutný je relatívne bezzubý. Okrem toho hra nabáda prepočítavať a nehrať “intuitívne” (zdroje sa musia najprv úplne minúť do 0 kým sa dá renovovať, strážiť si treba limit 5 zdrojov, limit kariet apod). To nie je slabina, len črta hry a treba s tým počítať (no pun intended :-))

Variabilita – asymetria skrz vodcov je len naznačená a žiadala by sa o čosi málo väčšia – vodcovia sú si pomerne podobní a málo výrazní (nič také ako napr v Marco Polo, kde si každý myslel, že dostal tú najlepšiu postavu a určite vyhrá). Tiež mapa, hoci je modulárna a skladáte si ju pred každou hrou inú mi príde na konci dňa to isté, akokoľvek sa vyskladá a rovnako tak úlohy každej éry sú na jedno kopyto a za rovnaký počet bodov (napr v 1. ére postav 2 farmy, maj 1 výrobok, jeden obraz vs. maj 2 obrazy, 1 farmu a 2 výrobky).

Vodcovia s miernou asymetriou

Nuansy v pravidlách, ktoré nie sú intuitívne, jednoznačné alebo ľahko zapamätateľné – ako fungujú expedície, ako útočia zmiešané jednotky (range+melee), zlaté karty lícom hore alebo alebo dolu (Nithran hore, FAQ dole), ako funguje produkcia obsadenej budovy, dá sa útočiť 2x v ťahu, pri vylepšení produkcie o 1 vyprodukujú inkrement všetky budovy okamžite a potom pri renovácii s bonusom apod, ako sa stavia pod exploration hexami, ako fungujú objectives – spájajú sa alebo jednotlivo – je potrebný aj pomerne dosť obsiahly FAQ.
Pravidlá vám tiež nenačrtnú žiadnu začiatočnícku stratégiu – dať von rýchlo aspoň jednu vojenskú jednotku, aby sa dal nejaký pohyb vôbec použiť, dať si mesto niekam, odkiaľ sa môžte potom ďalej šíriť, nezanedbávať obchod, lebo sa dá urobiť viacero transakcií naraz atď – musíte si vykúmať sami)

Mestá, ktoré môžete postaviť stoja veľa námahy, no poskytnú ďalšiu “základňu”

Záver:
Brazil je v podstate mierne obzvláštnené euro s náznakom čŕt z hier 4x. Je nádherne ilustrované, so snahou o tématickosť a reprodukciu histórie osídľovania Brazílie a prináša zopár maličkých inovácií. Netrvá dlho, dobre zohľadňuje rôzne počty hráčov a má príjemný takt ťahov. Ak s vami napr. vaša polovička odmieta hrať Scythe (môj prípad), skúste Brazil: Imperium, možno privolí (tiež môj prípad).

Hodnotenie: 7 z 10 (dobrá hra a zvyčajne si rád zahrám)

Author: Mirec

Zapálený hráč moderných spoločenských hier. Kávopič výberovej kávy, príležitostný cestovateľ, pasívny bloger, aktívny bežec a už aj manžel a dvojnásobný otec.

Leave a Reply