Hanamikoji

Vitajte na Hanamikoji, najznámejšej ulici gejší starého hlavného mesta Kjóto v Krajine vychádzajúceho slnka. Gejše sú elegantné a pôvabné dámy zručné v umení, hudbe, tancoch a rozličných formách vystúpení a rituálov. Rešpektované a obdivované. Sú to majsterky zábavy. Svojich patrónov zabávali už za dávnych čias šogúnov v období Edo. Budú dnes baviť aj vás?

Japonský herný dizajnér Kota Nakayama a nadaná taiwanská ilustrátorka Maisherly Chan spojili svoje talenty, aby vytvorili hru Hanamikoji. Titul uzrel svetlo sveta vďaka vydavateľovi EmperorS4 už v roku 2013, pod pôvodným názvom 21 Flowers. Dodnes bola lokalizovaná až do 16. jazykov.
Za slovenskú a českú lokalizáciu vďačíme slovenskému vydavateľovi Ludopolis.
Hra je určená presne pre dvoch hráčov, ktorým jedna partia potrvá približne 15 minút a bez problémov si ju s vami zahrajú aj deti končiace prvý stupeň základnej školy.

Smiem vás pozvať na večeru?

Hanamikoji je vo svojej podstate jednoduchá kartová dvojkovka. Základ zážitku tvoria legendárne japonské umelkyne – Gejše. V hre sa ako hráč zhostíte role jedného z dvoch majiteľov tradičnej japonskej reštaurácie na ulici Hanami-koji v starobylom meste Kjóto a budete sa uchádzať o priazeň siedmich gejší, ktoré pomôžu zvýšiť vašu prestíž, od čoho si sľubujete väčšiu návštevnosť svojho podniku.
To je všetko, čo vám hra o téme prezradí a je to zároveň všetko, čo potrebujete vedieť, pretože „príbeh“ tu hrá druhé husle.

Čo sa skrýva pod pôvabným zovňajškom?

Na aké najzvláštnejšie miesto ste si vzali hru vy?

Neveľká krabička s elegantnou a príjemne pôsobiacou ilustráciou japonskej uličky gejší, vyzerá na prvý a aj na druhý pohľad… japonsky. Okrem loga vydavateľa nič nenaznačuje, že ide o slovenskú verziu hry. Stačí ju však iba otočiť a slovensko-české texty vás uistia, že ste tu správne.
Tlačiarensky škriatok vystrájal aj tu. Voľajako sa mu podarilo prepašovať na obal číslovku 7+, namiesto 10+, k ikonke oznamujúcej odporúčaný vek. Zas až taká šarapata to ale nie je, veď aj hráči na BGG sa zhodli na odporúčanom veku 8+, takže ak aj budete so svojim druhákom či druháčkou stáť v obchode a obdivovať túto krabičku, nemusíte mať obavy, keď si ju so sebou vezmete domov. V poličke sa jej nič nestane a o rok či dva príde vhod.
V krabičke vás ako prvé privítajú pravidlá hry, ktoré sú napísané stručne a jasne. Ich obsah vydá na jeden obojstranný list formátu A4 s množstvom ilustrácií a potešia ako slovenského, tak aj českého hráča. Z malého kartónového pláta vylúpete niekoľko obojstranných žetónov. Sedem okrúhlych – to sú žetóny priazne. Osem štvorcových rozdelených po štyroch kusoch z dvoch farieb – tie predstavujú vaše hráčske akcie. Napokon tu na vás čaká 28 kariet. Sedem väčších vyobrazuje gejše a dvadsaťjeden menších predmety – dary.
Všetko je umiestnené v jednoduchom papierovom inzerte, ktorý všetko udrží pohromade.
Kvalita kariet je veľmi vysoká. Približuje sa tým, ktoré nájdete často vo veľkých hrách (napr. Fallout, Brian Boru). Obaľovať karty? Nebude potrebné, hoci uškodiť nemôže.

Všetko spolu ladí. Všimnite si, že predmetov je vždy toľko, aká je hodnota pôvabu gejši, ku ktorej patria.

Príprava koshitsu

Spočíva v tom, že medzi seba a svojho súpera umiestnite do radu vedľa seba 7 kariet gejší vzostupne podľa bodov pôvabu. Na každú takúto kartu do jej stredu umiestnite po 1 žetóne priazne, ktoroukoľvek stranou nahor. Ak sa rozhodnete pre tú stranu, na ktorej je vyobrazená podobizeň gejši tak ich musíte „spárovať“ so správnou kartou gejše. 21 kariet predmetov zamiešate, jednu kartu z balíčka odoberiete a dáte ju späť do krabičky tak, aby nik z hráčov nevidel aký predmet ukrýva. Obom hráčom rozdáte 6 kariet predmetov a 4 žetóny hráčskych akcií v jeho farbe. Zvyšok kariet bude tvoriť doberací balíček. Hotovo, celý setup vám zaberie sotva 2 minúty.

Všetko je pripravené, môžete sa pustiť do hry.

Ozašiky alebo ako sa Hanamikoji hrá?

V ruke držíte sadu šiestich kariet rozličných predmetov s rôznymi číselnými hodnotami – úrovňou pôvabu. Číslo na karte hovorí o tom, koľko kusov daného predmetu sa v hre nachádza a tiež o tom ktorej gejši budete tento predmet môcť ponúknuť.
Že načo by ste to robili? Predsa, aby ste si naklonili jej priazeň na svoju stranu.
K tomu, aby ste tak mohli učiniť, máte k dispozícii 4 rôzne možnosti – akcie.
Na začiatku svojho ťahu si vždy najskôr doberiete vrchnú kartu z doberacieho balíčka a zvolíte si akciu, ktorú chcete vykonať – hrať. Každú z nich budete môcť využiť v danom kole iba raz, zároveň ich však budete musieť použiť všetky.

Žetóny akcií – šedá strana značí, že ste akciu už využili

Poďme si povedať čo budete môcť s predmetmi robiť:

Prvá akcia – “TAJOMSTVO” spočíva v tom, že si zvolíte jednu kartu, ktorú skryjete lícom dole pod žetón akcie č.1 a až do konca kola bude akýmsi vaším žolíkom.


Druhá nesie jednoduchý názov “ODHODENIE” a žiada od vás, aby ste z hry odstránili 2 vaše karty. Lícom dole ich položíte pod žetón akcie č.2 a v tomto kole sa nevyhodnotia.

Tretia akcia už v sebe skrýva prvú menšiu interakciu s vašim súperom. Zvolíte 3 svoje karty, ktoré položíte lícom hore pred seba tak, aby ich súper videl a mohol si jednu z nich vybrať. Súper si vezme zvolenú kartu a ihneď ju umiestni na svoju stranu stola, lícom nahor pred gejšu, ktorej predmet prináleží. To isté urobíte so zostávajúcimi dvoma kartami aj vy na svojej strane stola. To je “DAR”. Otočte žetón akcie č.3 na jej čiernobielu stranu; bude symbolizovať vyčerpanie akcie.

SÚŤAŽ” je poslednou z možností, ako môžete naložiť s predmetmi a zároveň druhá, ktorá prinesie o čosi väčšiu interakciu so súperom. Vyberiete si štyri karty, ktoré rozdelíte na 2 páry a tie položíte na stôl lícom hore, tak aby na ne súper videl a mohol si jeden pár vziať. Súper si ako prvý vyberie jeden pár a karty z neho umiestni pred príslušné gejše. To isté vykonáte aj vy so zvyšnými dvoma kartami na svojej strane stola. Žetón č.4 otočte na jeho bezfarebnú stranu, čím zaznamenáte využitie akcie.


A to je všetko. V ťahoch sa striedate do vtedy, kým nevykoná každý z vás všetky svoje akcie. To v akom poradí ich budete hrať je vaša voľba. Na záver kola odhalíte kartu, ktorú ukrýva tajomstvo a priložíte ju k príslušnej gejši, každý na svojej strane stola.
Gejša svoju priazeň prejaví tomu z vás, od koho dostala do daru viac predmetov a to tak, že žetón priazne na karte s gejšou sa posunie bližšie k štedrejšiemu patrónovi.

Ak dostala gejša rovnaký počet predmetov naraz od oboch hráčov, žetón ostáva v strede karty, čo znamená, že jej priazeň nezískal nikto z vás.

Priazeň gejší nestačí získať, je potrebné si ju aj urdržať

Váš cieľ je získať si náklonnosť väčšiny gejší, teda aspoň štyroch. To vám zabezpečí víťazstvo.
Skutočne? Toto stačí? Nie, nebojte sa. Víťazné podmienky sú dve. Ak nezískate priazeň väčšiny gejší, nezúfajte, víťazstvo vám môže priniesť aj ich pôvab. Stačí ak získate aspoň 11 bodov pôvabu a vyhrávate hru, aj keby mal súper na svojej strane väčšinu gejší. V Hanamikoji platí, že víťazí kvalita nad kvantitou, alebo, že menej je niekedy viac? Vyberte si čo sa vám viac páči.

Víťazstvo sa dá dosiahnuť pokojne už v prvom kole. Zväčša sa však stávalo, že sme hru skončili v druhom či niekedy až v treťom kole. Ak však víťaznú podmienku nesplní žiaden hráč, žetóny priazne, ktoré ste posunuli na niektorú stranu, tam ostanú do ďalšieho kola a poskytnú tak taktickú (alebo morálnu?) výhodu tomu hráčovi, pri ktorom sa žetón nachádza.
Hráč, ktorý v uplynulom kole nezačínal, sa stáva začínajúcim hráčom v tom ďalšom. Vezme všetky karty predmetov zo stola (vrátane odhodeného z krabičky) a dôkladne ich zamieša. Obaja hráči si ešte otočia žetóny akcií farebnou stranou nahor. Karty sa rozdajú rovnakým spôsobom, ako na začiatku hry a môžete opäť skúsiť ako zaberie váš šarm tentokrát.

Nerozhodný stav. Zamiešať karty predmetov a preťahovanie sa o priazeň môže pokračovať.

Tu vymenúvanie pravidiel ukončím, chcel som vám iba priblížiť aké jednoduché sú.

V jednoduchosti je … mnoho možností? Čože?

Neznie to zložito, však? Tiež som si to myslel, keď som dohral Hanamikoji po prvý raz a vyhral som. Opojený výhrou som zahlásil: „Veď to je jednoduché, poďme skúsiť ešte raz.“. Nadobudol som dojem, že pôjde iba o jednoduchú (čítaj hlúpu) hru, ktorá si zaslúži nanajvýš pár partií a zapadne prachom kdesi na polici. Vytriezvenie však prišlo skôr, ako som očakával. Hral som so svojou manželkou, takže o odvetu nebola núdza. V ďalšej partii sa k manželke pridala aj dcéra, ktorá prvú hru pozorovala a dali hlavy do kopy. Svoje ťahy viac premysleli, zatiaľ čo ja som si „neohrozene“ a na istotu hral tie svoje… ako to dopadlo už asi tušíte. „Takže?“ „Ideme znova!“
Teraz to už lepšie premyslím.

Počas jedného kola budem mať postupne k dispozícii desať kariet predmetov. Z nich budem musieť dve odstrániť z hry úplne. A tri s istotou odovzdám svojmu súperovi. Ale to isté bude chcieť a musieť urobiť aj on. „Hmmm.“ Na obdarovanie mi ostane 8 predmetov.
Matematika sa hlási o slovo a mozgové závity sa začínajú pomaly, ale isto dostávať do obrátok.
Každou zahranou akciou sa mi však zmenšuje počet možností, ako naložiť s predmetmi, ktoré mi ešte ostali a keď zaváham, stratím kontrolu… mozog už je spoľahlivo v prevádzkovej teplote.
Vidím to aj na svojich súperoch, keď držia karty v jednej ruke, druhou rukou si hladkajú bradu, držia sa za čelo, hryzú si do pery či zamyslene prechádzajú očami zo svojich kariet na ruke na tie na stole a späť. Idú zahrať akciu, no v tom sa stiahnu a opäť chvíľu premýšľajú… pretože riešia presne tú istú dilemu akú riešim aj ja sám. „Ktoré karty vyradím z hry? Tieto dve?“. „Lenže počkať, ak ich vyradím z hry, nepríde o ne iba súper, ale aj ja. Nebudem ich ešte potrebovať?“ Čas plynie a odkiaľsi počuť škrípanie zubov. Nevadí že sú moje, hráme ďalej. „Zariskujem a ponúknem súperovi do daru dáždnik. Veď sa mu predsa hodí, nie? Čo ak prehliadne moju lesť a vezme si namiesto neho flautu alebo shamisen?“.

Ruka zakrývajúca moje ústa vypovie o mojich myšlienkach viac ako tisíc slov… našťastie sa tu na poker face nehrá.
Pred koncom kola máme obaja, každý na svojej strane stola pred kartami gejší vyložených sedem kariet predmetov. Fajn. Kontrolujem množstvo predmetov a už to vidím – výhra je moja. „Ale kde je 8. karta?“ Tajomstvo!? Neverím vlastným očiam…

Tá najkritickejšia akcia celej hry, ktorá celú dobu skrývala naše tajné úmysly, rozhodla o víťazovi. Bude tajomstvo vždy tá rozhodujúca akcia? Alebo nie? Nech to bude tak či onak, práve tento prvok udrží hráčovu pozornosť a napätie s istotou až do samého záveru.

V hre je vždy prítomný faktor redukcie. To znamená, že každou zahranou akciou sa ich výber zužuje a tá posledná vám už nedáva na výber, jednoducho ju musíte vykonať, či sa vám to páči alebo nie. Kľúčové v hre je teda najmä poradie, v akom sa rozhodnete svoje akcie zahrať, aby ste minimalizovali pomoc súperovi.
Napriek tomu, že je Hanamikoji kartovou hrou, faktor náhody v nej nie je veľmi citeľný. Zároveň vďaka kartám ponúka veľké množstvo kombinácií a vytvoriť si vopred akúsi univerzálnu mustru, podľa ktorej budete Hanamikoji hrať, nie je možné. Autorom sa podarilo namiešať jednoduchý no pritom chutný kokteil znovu hrateľnosti. Naviac ma milo prekvapilo, že sme ani raz nenarazili na syndróm AP hráča (analýza-paralýza), ktorý by hru zbytočne predlžoval – chvíľu premýšľať, to áno, ale ostať zacyklený v “nekonečnom” prepočítavaní všemožných alternatív sa nám v žiadnej partii nepodarilo. V inom článku som sa ale dočítal, že mali skúsenosť opačnú… Hmm, asi nebude pre matematické esá.

K celkovému dobrému dojmu prispieva aj nádherný vizuál kariet, ktorý v sebe decentne kombinuje štýl maľby z éry Edo a moderného anime. Karty gejší sú ilustrované s citom pre detail a autorka zvolila oku lahodiace farby. Platí to aj pre karty predmetov. Neraz sa stalo, že sme si po partii vzali karty do rúk a obdivovali ich detaily, ešte pred tým ako sa vrátili späť do krabičky.

Karte gejši vždy dominuje jedna farba. Ak máte radi čistý dizajn, môžete karty otočiť na druhú stranu, je na nich iba ilustrácia.

Našťastie stačilo málo na to, aby ma hra presvedčila a prehodnotil som svoje prvotné dojmy. Zahral som už veľa partií a s každým s kým som hral, som sa zhodol na tom, že Hanamikoji je síce malá, ale inteligentná hra. Na jazyk sa mi derie jeden anglický výrok: „Easy to learn, hard to master“ a tento výrok mi pri menších hrách príde na um iba zriedka.

Záverečné hodnotenie

Hanamikoji stavila na jednoduchosť. Človek – nehráč pochopí pravidlá do 2 minút. Hra ponúka vyvážený pomer stratégie a náhody, pričom sa nebojí primiešať väčší pomer interakcie medzi hráčmi. Každá partia preto prinesie dostatok priestoru pre plánovanie a aj zopár odvážnych rozhodnutí, ktoré skoro vždy prinesú zaujímavý herný twist. Práve ten nečakaný zvrat z následku herných rozhodnutí spôsobí, že hra na poličke prachom isto nezapadne.
Hanamikoji si svoje miesto nájde najmä u párov, ktoré nemajú často veľa možností hrať hry s inými hráčmi, ale i v rodinách s trošku väčšími deťmi – predsa len si nezaslúžila celkovú 36. priečku v kategórii rodinných hier a 18. priečku v kategórii hier pre dvoch hráčov (obe podľa BGG), iba tak pre nič za nič. Naviac sa hrdo pýši aj nomináciou na 2016 Golden Geek Best Hra pre dvoch hráčov a to už niečo znamená.

Nebojte sa ju preto vziať so sebou trebárs aj na stolnohernú akciu, istotne na ňu nalákate hráčov. Ona sa vám na oplátku odvďačí porciou rýchlej zábavy a možno zabudnete aj na to, že na vás už čaká stôl s väčšou hrou.

Klady a zápory:
+ jednoduchosť pravidiel a prístupnosť
+ hra pre 2 hráčov
+ herná doba
+ čas prípravy
+ znovuhrateľnosť
+ vyvážený pomer náhody/stratégie/interakcie

– hra iba pre 2 hráčov
– efekt redukcie

Na BGG sa nachádza aj takýto pekný popis ku každej gejši, ale iba v angličtine. V krabičke ho nehľadajte.
Niekde vo svete jestvujú karty s trošku odvážnejšími slečnami. Gejšami by som ich už ale nenazýval.
Gejše v mužskom podaní v titule Jixia Academy. Reskinovaná čínsko/anglická verzia z roku 2019




Author: MarkusQuo

Navrátilec k spoločenským hrám po skoro dvoch dekádach, s pocitom, akoby sa prebral z cryospánku. Svet spoločenských hier opustil v hernom stredoveku, ktorého vrcholom boli Dostihy a sázky. Náhoda ho zviedla k modernej stolovke okolo roku 2018 a od tej doby sú stolovky jeho koníčkom, ktorý s ním zdieľa rodina i priatelia a aj vďaka tomu môže objavovať hry, ktoré "prespal". Jeho obľúbené témy sú: vesmír, príroda a všetko s nimi spojené. Tvrdí o sebe, že nemá vyhranený žáner a rád si zahrá čokoľvek. Vyhľadáva asymetrické hry s vyšším podielom interakcie medzi hráčmi. Okrem hier sa vo svojom voľnom čase venuje cyklistike, turistike a amatérskej fotografii.

Leave a Reply