Grécka mytológia je nepochybne hlbočizným zdrojom inšpirácie pre ľudskú tvorivosť. Starovekí Achájci, Dórovia, či Ióni mali vskutku bohatú fantáziu – v tom čase nevysvetliteľné prírodné javy priradili bohom, titánom a gigantom. Svoje najlepšie ľudské vlastnosti zas opísali Heléni v činoch hrdinov, akými boli napríklad Hérakles, Théseus, Perseus, Iáson, Bellerofontés a mnohí ďalší.
Každému z týchto hrdinov postavili do cesty v príbehoch obrovské, priam neprekonateľné prekážky, ktoré však napokon vždy zdolali či už vlastným pričinením alebo vďaka priazni nesmrteľných bohov. Héraklovi sa tak podarilo splniť slávnych 12 úloh a dostať sa vďaka tomu až na Olymp, Théseus porazil bájneho Minotaura a oslobodil Atény od tyranie kráľa Minosa, Perseus zoťal hlavu gorgóny Medúzy a zachránil prekrásnu Andromédu, Bellerofontés skrotil Pegasa, aby usmrtil Chiméru a Iáson podnikol najväčšiu výpravu v dejinách do kraja Kolchidy, aby ukoristil zázračné zlaté rúno.
Autori stolových hier nie sú výnimkou a témy z gréckej mytológie bývajú medzi nimi obľúbeným motívom. Dnes si predstavíme ďalšiu skupinu známych i menej úspešných titulov.
Najlepšie bude začať staručkou hrou AGE OF MYTHOLOGY z roku 2003. Hra obsahuje obrovské množstvo komponentov vrátane figúrok bájnych stvorení a hráčov sprevádza svetom gréckej, egyptskej a škandinávskej mytológie. Vzhľadom na dobu, kedy vznikla, je často kritizovaná pre slabšie mechanizmy a celkový herný zážitok. Zaujímavosťou pre členov tuzemskej stolovkárskej komunity je, že zakladateľ najúspešnejšej komunitnej stránky zatrolene-hry.cz je práve Zeus z Age of Mythology.
Dnešní Gréci sú opodstatnene veľmi hrdí na tvorbu svojich slávnych predkov a prirodzene sa aj medzi nimi našli autori, ktorí sa pokúsili pretaviť príbehy z mytológie do podoby stolovej hry. Nie príliš vydareným príkladom je kartovka HEROES OF MYTHICAL GREECE, ktorá vyšla iba vo formáte “print and play” v gréčtine. Hra má veľmi ťažko uchopiteľné pravidlá a drobunký, takmer nečitateľný text na kartách.
Naopak, príkladom úspešného autora je zhodou okolností môj priateľ Leutheris Iroglidis. Rozhodol sa, že svojim deťom priblíži svet gréckych legiend formou stolovej hry a vznikla tak veľmi obľúbená hra ARGONAUTS. Formát hry je pre hranie s deťmi ideálny – je totiž kooperatívna. Hráči buď spoločne vyhrajú, čiže prinesú zlaté rúno do prístavu v Iolku, alebo spoločne podľahnú nástrahám strastiplnej plavby. Treba povedať, že titul potrápi aj skúsených hráčov, pre hru s deťmi určite odporúčam zjednodušený scenár.
Po úspechu hry Argonauts sa rozhodol Leutheris Iroglidis priblížiť deťom aj svet ostatných bájnych hrdinov, bytostí a bohov v nenáročnej hre DEUS EX MACHINA. Hra má veľmi jednoduché pravidlá a jej cieľom je napríklad aj to, aby sa hráči oboznámili s tým, v ktorej oblasti sa odohrali najslávnejšie príbehy všetkých čias. Karty v oboch hrách ilustrovala Giota Vorgia a je radosť si ich prezerať.
Demonštráciou toho, ako ovplyvňuje grécka mytológia kultúru na celom svete, je bezpochyby THE LABOURS OF HERCULES, ktorú vytvorili v ďalekej Južnej Kórei. Koncept hry je síce jednoduché “mestečko Palermo“, čiže odhadovanie roly spoluhráčov, avšak umelecké spracovanie kariet je neskutočne nádherné. Hráčov doslova pohltia činy poloboha Hérakla – napríklad zabitie Nemejského leva, Lernskej hydry, vyčistenie chlievov kráľa Augiáša a iné.
Veselou drobnou hrou je MONSTROUS. Táto hra si pre zmenu vyžaduje určitú zručnosť hráčov – je potrebné čo najpresnejšie hádzať karty príšer na veľké karty lokalít. Na základe úspešného prekrytia hodených kariet sa získavajú aj víťazné body.
OMEN: A REIGN OF WAR je kartová hra, kde rozpútajú proti sebe súboj dvaja hráči. Hra má vcelku prepracované pravidlá, hráč musí dobre hospodáriť s obmedzeným množstvom zdrojov, nakupovať tie správne karty, aby dokázal zviesť úspešný súboj o mýtické miesta a získať si tak rešpekt bohov. Umelecké prevedenie kariet je na vysokej úrovni.
Francúzski autori Bruno Cathala a Ludovic Maublanc naštartovali svoju hviezdnu kariéru obrovským hitom CYCLADES. Na roztrúsených ostrovoch v Egejskom mori medzi sebou zvádzajú boj najslávnejšie grécke mestské štáty – Atény, Sparta, Korint, Téby a Argos – o to, kto z nich prvý postaví dve metropoly. Pomáhajú im v tom olympskí bohovia, polobohovia, hrdinovia a bytosti gréckych bájí. Hlavným herným mechanizmom je tu dražba, preto sa niekedy Cyclades označuje za hybrid počítacích “eurohier” a výpravných “ameritrash” hier. K tomuto fotogenickému a veľmi vydarenému titulu vyšli aj dve veľké rozšírenia: Hádes a Titans. Až po úspechu Cyclades sa autori pustili aj do projektu Kemet z prostredia mytológie egyptskej.
V roku 2012 sa rozhodol autor Benoit Vogt skombinovať grécku mytológiu s inovatívnym súbojovým systémom riešeným kockami. Vznikla hra MYTHIC BATTLES. Nenápadná, málo známa hra – šedá myška, od ktorej by málokto čakal, že o 5 rokov neskôr vyvolá explóziu so skratkou “MBP”!
Jednoznačne najväčším projektom, ktorý som mal možnosť na stránke kickstarter.com podporiť, bola reedícia hry Mythic Battles s podtitulom PANTHEON. Ten istý súbojový systém, tie isté herné princípy, ale obrovský rozdiel v spracovaní herných komponentov: hra Mythic Battles Pantheon obsahuje vyše 200 nádherne vypracovaných miniatúr obrovského množstva postáv gréckej mytológie. Hráči si môžu hru zahrať dokonca aj vo verzii “role play“, kde si vytvárajú svoje vlastné príbehy. Fantázia autora a podpora vydavateľa priniesla na stôl všetko podstatné z gréckej mytológie, za čo im patrí obrovská vďaka. Aj tu platí, že až po úspechu “gréckej” verzie sa vydavateľ púšťa do “severského” dobrodružstva s názvom Ragnarok.
Záver dnešného článku bude patriť netypickej hre, ktorá ale takisto čerpá inšpiráciu z nekonečnej studnice gréckej mytológie: LORDS OF HELLAS. V tomto prípade sa poľský autor Adam Kwapinski rozhodol spracovať mytológiu z úplne iného konca: na planétu Zem prileteli mechanizovaní mimozemšťania vybavení rôznymi božskými hračkami ako je napríklad z bleskov upletený bič. Dvaja až štyria hráči majú za úlohu splniť ako prví víťaznú podmienku – obsadiť územia, poraziť príšery, uctievať chrámy a sochy vesmírnych idolov. Lords of Hellas je naozaj vynikajúca a zároveň ukazuje pôsobivé využitie inšpiračného potenciálu gréckej mytológie, ktorá dokáže spustiť v ľudskej hlave gejzír obrazotvornosti pri tvorbe nových originálnych diel.
Ako sami vidíte, grécka mytológia dostáva v moderných spoločenských hrách obrovský priestor. A to sme sa ešte nedostali k hrám, ktoré sú inšpirované najväčším básnickým dielom všetkých čias – Homérovou Iliadou a Odyseou! O nich ale viac v nasledujúcom článku.
fotografie: boardgamegeek.com