Mysle ľudí v dávnych dobách našli spôsob ako vysvetliť prostredie a rozmanité javy vôkol seba – zrodili mýty plné bohov, stvorení, hrdinov a bájnych skutkov. Najúžasnejšia a zároveň najbohatšia mytológia staroveku bola bez pochýb mytológia Grékov. Ľudia dnešnej doby môžu svojho ducha obohatiť týmito nádhernými predstavami a pútavými príbehmi nielen prostredníctvom kníh, ale tiež zahraním si vynikajúcich stolových hier. Poďme spolu odkryť tento svet!
Na počiatku sveta bol všadeprítomný Chaos. Z neho vzniklo svetlo a tma, Zem (Gaia) a Nebo (Uranos). Gaia splodila s Uranom prvých Titánov – Kronovcov a tak sa zrodil Čas (Kronos). Titáni boli živlami, obri, z ktorých pochádza všetko neživé – skaly, hory, sopky, moria. Ich nespútanosť skrotili až synovia a dcéry Krona a Rhey na čele s bohom Diom a jeho bratmi Poseidónom, Hádom a sestrami Hérou, Démeter a Hestiou. Za svoje sídlo si zvolili bájny Olymp.
Ak si človek zadá slovo “Olymp” do vyhľadávača celosvetovej databázy stolových hier Boardgamegeek.com, nájde až 106 položiek! Najvyššia grécka hora Olymp (2917 m.n.m) bola od nepamäti sídlom bohov a miestom, kde sa určoval chod ľudských dejín. Predstavíme si v stručnosti niekoľko hier, ktoré využívajú Olymp a olympských bohov ako svoju tému.
Formovaním planét, počiatočným vesmírnym poriadkom a najstaršími božskými mýtami sa zaoberajú napríklad tituly Kreus, The Heavens of Olympus a Chronos Conquest.
KREUS je na prvý pohľad miniatúrna hra. Všetky komponenty sa zmestia do krabičky 14 x 14 x 5 cm. Vnútri nájdeme iba karty a zopár plastových žetónov. Kreus je hra kooperatívna, čiže zvíťazia buď všetci zúčastnení alebo ani jeden. Hráči sú v úlohe titánov, ktorí majú za úlohu sformovať na Zemi podmienky pre život. K tomuto účelu majú k dispozícii karty živlov a karty prírody. Hra je rébusom, kde sa rieši v akom poradí správne vykladať jednotlivé karty, pričom hráči majú výrazne obmedzené možnosti komunikácie. Kreus je určený pre 2 až 6 hráčov a zatiaľ sa vždy po prvotnom neúspechu ihneď s nadšením rozložila nová partia, až kým sa nám nepodarilo zvíťaziť. Celá hra je dohrateľná do 20 minút.
THE HEAVENS OF OLYMPUS je hra, ktorá svojimi komponentami môže pripomínať 80. roky minulého storočia. Obrovský hrací plán zobrazuje hviezdnu oblohu, kde sa bohovia snažia výhodne ukladať svoje planéty, aby dosiahli čo najvyšší počet víťazných bodov. To všetko musia stihnúť do piatich dní (herných kôl), ktoré sú rozdelené na 3 fázy: rannú, popoludňajšiu a večernú. V noci potom Zeus hodnotí prácu a prideľuje body. O zážitku z hrania zatiaľ neviem povedať veľa, pretože táto hra sa na Slovensku ešte nikdy, pokiaľ je mi známe, na stôl nedostala.
A na záver tu máme zábavný CHRONOS CONQUEST. Opäť téma miesenia sveta, tentokrát v sopečnom kráteri. Hráči majú namiesto figúrok k dispozícii tri chronometre – presýpacie hodiny. Na základe toho, ako sa postupne odkrývajú karty bohov a bodovacie karty, si hráči obsadzujú svojimi “figúrkami” pozície. Presýpacie hodiny nemožno presunúť na iné miesto, kým je piesok stále v hornej časti, čo môžu využiť súperi na získanie lepšej karty. Chronos Conquest je zábavný najmä kvôli nutnosti bleskových reakcií, prepletania rúk v strede stola či úprimného hnevu na protihráča, ktorý obsadil toľko žiadanú kartu.
V nasledujúcom článku si predstavíme niekoľko ďalších hier, ktoré využívajú tému gréckych mýtov a bohov.
fotografie: boardgamegeek.com + dailyworkerplacement.com